Hur mycket ska man planera?

Ni minns säkert vilka planer man gjorde upp när man var liten, hur man planerade hela sitt liv vid 15-års åler. Man hade klart för sig när man skulle träffa den rätte, när man skulle skaffa barn, i vilken ålder man skulle gifta sig och när man skulle ha sitt drömhus/lägenhet. Vi ser nog alla tillbaka och skrattar lite åt våra storslagna planer som vi en gång drömde om. Men vi fortsätter göra det. Vi försöker planera in händelser, människor och livsavgörande beslut när det passar våra liv. Är det rätt? Ska man planera så mycket eller är det bättre att ta saker som de kommer?

Jag har provat att planera ett helt liv, utan någon vidare framgång. Just nu står jag där jag en gång började, storslagna drömmar som jag drömmer mig bort i. Tyvärr så blev jag vuxen under tiden och har lärt mig att vissa drömmar kanske tyvärr förblir drömmar. Jag säger inte att man inte ska eftersträva att uppnå sina drömmar, jag säger att man ska minnas att de trots allt är drömmar. Men vist är det lite trist när man ser tillbaka och inser att man inte uppnått de drömmar man hade, men å andra sidan, vem säger att det är försent nu?!

Livet går inte att planera, situationer förändras, människor växer och nya möjligheter kommer. Är det inte lite det som är det vackra med livet, att vi inte kan förutspå det. Är det inte det som gör livet spännande istället för tråkigt och vardagligt?

Jag har slutat att planera, saker och ting sker när de sker, och då fattas besluten som gör att vi lever livet, och som kanske för oss lite närmare våra drömmar. Drömmen är väll ändå att man en dag ska kunna se tillbaka på sitt liv och kunna säga att man levde det, inte att man skrev ner det  sin i agenda. Eller?

Kommentera

