Vad blir det för mat?


middagstips[4]

 

Det finns dagar då det blinkar rött på mätaren för matlagningsenergi och fantasi. Man googlar på enkla och snabba recept men ingenting verkar gott, eller så är det alldeles för avancerat. Det enda man kommer på är den där tråkiga maten man alltid äter när man inte kommer på något, ni vet, makaroner och korv, köttbullar och makaroner osv. Igår var en sådant tillfälle för mig. Innan jag går hem från jobbet så kastar jag ut frågan i korridoren -Någon som kan ge mig ett middagstips? Och bara sådär så hade jag ett recept i handen på en snabblagad, enkel och nyttig maträtt.

Kråkis lax i hummersås!

Så, jag tänkte dela med mig av receptet  =) Tänker att det kanske är fler än jag som emellanåt drabbas av middagspanik kl 16 på jobbet.

800 gr benfri lax

1 dl vatten

3 msk koncentrerad hummerfond

1 dl creme fraiche

2 ½ dl matlagningsgrädde

2 tsk senap

1 knippa dill (går även bra med krydda i burk)

1 msk röd stenbitsrom

Blanda ihop vatten, hummerfond, grädde, creme fraiche och senap i en panna/kastrull. Koka ihop såsen. Dela laxfiléerna i bitar och lägg ner i såsen. Låt bitarna sjuda under lock ca 10 minuter. Nu rör du ner dill och rom i såsen, salta efter smak. Jag kokade ris till, och det var riktigt gott!

Såm nu fick ni ett middagstips =)

Kommentera

