The world is full of people with lots of things to say Some of them are false and some are true

Ibland blir jag förundrad över hur människor beter sig mot andra människor, hur man kan ”kasta” ur sig saker bara för att man för tillfälligt kanske hade ett behov av att uttrycka sig verbalt. Vist, det är mänskligt, alla gör vi det, alla har vi en gräns, det säger jag ingenting om. Men jag tycker även att det finns gränser för vad man säger, vart man säger det, och hur man säger det. Det är inte ok att kasta ur sig en massa ord som kan såra, och sedan gömma sig bakom orden-Förlåt, jag nådde min gräns.Vissa saker kan man inte säga, och sedan anta att man ska bli förlåten för bara man ber om förlåtelse.

Det finns de som har ett behov av att skrika ut saker till världen, för att få någon typ av medlidande och medhåll, eller bara för att göra sin åsikt hörd. Vist, jag kan förstå det agerandet (eftersom jag är en så äckligt förstående person) men jag har svårt att acceptera det. Det finns vissa förhållningsregler, det finns något som heter respekt för andra människors integritet och privatliv. Om man har något att säga om en annan människa, gör då det till den människan, eller till din bästa vän, din familj etc. Men snälla, berätta det inte för människor som inte har med saken att göra, för människor som är totalt utomstående. Tänker man inte på hur personen man pratar om kommer att må när den får höra orden som yttrats?

Nu pratar jag inte om att snacka skit om sin värsta fiende, utan att öppet hänga ut någon som man bryr sig om. Jag tror inte att många av oss skulle ställa oss och skrika ut våra privata problem och åsikter på Willys eller Mittpunkten. Men några av oss skulle kunna lägga ut det på nätet, och tycka att det inte är en big deal. Nätet….där alla kan se, där alla kan ta del av vad man skriver…. E inte det värre, eller tänker jag helt fel nu? Och personen som det handlar om, hur kommer den att må? Ger man personen en möjlighet att berätta sin uppfattning om situationen. Som vi alla vet så finns det oftast två sidor av en historia. Nä, det kan inte vara rätt sätt att lösa en konflikt på, oavsett vem som har fel eller rätt.

Förlåt, men jag tycker bara att man måste vara lite eftertänksam, ord är svåra att ta tillbaka! Ord känns, ord minns man, ord kan göra så förbannat ont =(

 

words are

Kommentera

